Het nieuwe jaar is bijna in zicht. Als ondernemer heb je wellicht ook enkele goede voornemens genomen? Welke stappen zal jij als bedrijf ondernemen om volgend jaar beter te presteren dan dit jaar?
2021 heeft de flexibiliteit van ondernemers serieus op de proef gesteld. Slim inspelen op de veranderende omstandigheden is de boodschap. Wij geven alvast enkele slimme tips zodat jouw bedrijf klaar is voor 2022.
1. Zet in op tijdelijke werknemers
Flexibele werkvormen zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Als bedrijf is het interessant om tijdelijke werkkrachten aan te nemen, dat is des te meer duidelijk geworden ten tijde van corona. Flexibele arbeidsovereenkomsten laten ondernemingen toe om snel te schakelen in crisissituaties. Op vandaag kiezen steeds meer werknemers vrijwillig voor een tijdelijk contract. Ervaringen opdoen en ongebondenheid zijn hierbij de grootste motivators.
2. Plaats zelf een vacature online en zet uitzendkrachten op de payroll
Wanneer je tijdelijke werkkrachten wil inzetten kan je kiezen de
selectie en werving zelf in handen te nemen of je de zoektocht overlaat aan een interimkantoor. Bij eigen selectie en werving kan je jouw uitzendkrachten inschrijven aan een voordelig payroll tarief. Dit is enerzijds kostenbesparend, anderzijds neemt dit wel extra tijd in beslag. Maak voor jezelf de afweging wat voor jouw onderneming het meest interessant is.
Bekijk hier hoe payrolling werkt.
3. Herevalueer jouw lopende uitzendcontracten
Ga na bij jouw interimpartners hoeveel prestatiedagen jouw uitzendkrachten nog moeten. Na de afgesproken uitzendperiode heb je drie opties:
- Contracten blijven verlengen bij vertrouwde interimpartner
- Contracten overzetten naar een payrollpartner
- Vast contract aanbieden
4. Wees aantrekkelijk voor sollicitanten
De term ‘employer branding’ kende een ware opgang de laatste jaren. Elke ondernemer weet dat er een ‘war for talent’ is. Goede werknemers blijven meestal niet lang beschikbaar op de arbeidsmarkt. Daarom moet je vaak snel beslissen. Niettegenstaande kunnen overhaast beslissingen nefaste gevolgen hebben voor jouw organisatie. Zorg er dus voor dat werknemers specifiek bij jouw bedrijf willen solliciteren. Zo creëer je marge voor hen te leren kennen, bijvoorbeeld aan de hand van een test. Wanneer jouw bestaand personeel tevreden is, zullen ze zelf kandidaten aanbrengen. Deze kandidaten zijn bereid meer input te steken voor een sollicitatie bij jouw bedrijf.